joi, 5 iunie 2014

La ce folosesti libertatea

        Esti liber?

        Am vazut “12 ani de sclavie”. E un film bun dar nu exceleaza, sa nu uitam ca Brad Pitt e actor, la urma urmei. “Django Unchained” e cu mult peste la multe capitole. In fine, nu asta e discutia.
        Dupa film mi-a ramas in minte o idee. Cea de libertate. Fericirea de a fi liber are exact aceeasi putere ca si suferinta de a nu fi liber. Nu loviturile de bici, nu ranile, nu munca grea, nu diferentele de culoare sunt cele care dor. Ci faptul ca tu STII ca esti un om liber si cineva iti rapeste acest drept. E greu de acceptat, puneti-va cateva secunde in situatie si vedeti ca e o stare rea si grea.

         Esti liber? In contextul timpului de acum, esti liber? Daca vrei ca maine sa pleci, poti? De la locul de munca, din bloc, din sat, din oras? Esti liber fata de ceilalti, fata de stat, fata de banca, fata de bani, de relatii? Esti liber sa schimbi ceea ce nu-ti place?
         Nu raspunde nimanui, ci tie insuti. Vezi daca esti liber cu adevarat intr-o tara libera, intr-o lume libera. Lasa teoriile despre conspiratii si redu situatia la persoana ta. Daca ai raspuns da, vezi la ce folosesti libertatea ta. Vezi ca nu cumva sa o folosesti la a te inlantui voluntar. Pentru ca nu cred ca exista sansa mai mare pe lumea asta decat sa te nasti si sa te mentii liber.

    

4 comentarii:

  1. Totusi Ulise s-a inlantuit voluntar de catarg pt a rezista chemarii sirenelor care ii promiteau nu stiu ce libertate, aia de a se sfarama de stancile naturii sau de a ajunge porc pe insula lui Circe, etc, si Ulise asta e o imagine de role model destul de puternica in mintea poporului, inclusiv a mea chiar si acuma, (alaturi si de aia cu Greuceanu care si-a pus tepuse sub barbie si sub ceafa ca sa nu adoarma in post visand la Dolce Far Niente. Datoria e datorie, desigur unele pot fi abstract financiare alte de alt fel de gen abstract sau chiar si mai concret decat banii insusi in sine, care sunt o abstractiune in ei insisi. A fi liber NU inseamna a nu avea nici o datorie. NU trebuie confundata niciodata starea de sclavie reala, care exista si in zilele noastre, cu starea de sclavie la figurat, si nu cred ca este potrivit de a utiliza aceasta analogie chiar asa de des sau fara o judicioasa deliberare pana cand sclavia reala nu va disparea.

    RăspundețiȘtergere
  2. E un argument dificil, dupà mine. La ceva tot trebuie sà te raportezi. Pe màsurà ce trec anii mi se pare ca libertatea nu mai are sensul pe care il percepeam la 20 de ani! poate cà nici nu intelegeam prea bine atunci ce e cu adevàrat libertatea! Nu

    RăspundețiȘtergere
  3. In alta ordine de idei, am fost frapat ca blogosfera de lb romana a avut o parere mai degraba "calaie" despre filmul 12 Ani de Sclavie, mai toti au zis ca nu li s-a parut extraordinar, pe cand in blogosfera de lb americana opiniile au fost ca asta e poate cel mai bun si realist film despre sclavagismul din SUA din istoria filmelor americane care adreseaza acest subiect. Blogosfera de lb franceza l-a condiderat un film "prea conformist". Cea canadiana a zis ca e pt albi, ca sa se simta vinovati, insa in rest nu aduce nimic nou. Cea de lb spaniola traduce si da copy-paste de la americani. Italienii doar dau o lidta ff lunga a tuturor premiilor si nominatiilor de premii pe care le-a primit filmul, zau, rand dupa rand, tot dadeam scrol si nu se mai termina...precis asa ar fi fost prezentat in mod critic acel film si la vremea inventiei ziarelor din Roma Antica ! Blogosfera scandinava, probabil invidioasa, nu zice nimica decat asa ca spune ca filmul a fost aclamat. Blogosfera germana zice multe, probabil chestii ff interesante si crucial de importante, numai ca nu le-am inteles eu...m-am decis sa invat lb germana ca sa incep sa inteleg critica germana de filme...va mai dura,insa sunt hotarat sa nu ma dau batut ! Filmul in sine eu personal nu am avut timp sa-l vad, plus cred ca e un film trist, si nu prea vad rostul sa vad eu filme triste, plus eu personal nu m-am jucat niciodata de-a sclavul, nici de-a stapanul de sclavi, nici de-a omul politic pro-sau anti-sclavagism, nici macar de-a eroul eliberator de sclavi, asa ca efectiv degeaba as vedea filmul ca nu l-as intelege oricum, daramite sa-l mai si pot critica. Tin minte totusi ca am vazut un film cu dl Tony Curtis si dl Sidney Poitier legati impreuna de un lant, si incercand sa evadeze, atat de altii, cat si reciproc unul fata de altul, cel putin la inceput...ala mie mi-a placut...numai ca nu stiu daca era chiar despre sclavie, cred ca era asa despre cum se pot imprieteni oamenii aflati in aceeasi barca de necazuri...insa cum eu nu am o lista de necazuri nu pot sa imi aleg pe altcineva cu o lista de necazuri similare si compatibile pt a ma imprieteni cu el...asta e o idee buna pt o leapsa ! Ha ! Ha ! Abia astept sa o alcatuiesc ! De mult nu am avut o idee interesanta pt o leapsa...si iata cum inca un articol al lui Raul Ghiran m-a si inspirat !

    RăspundețiȘtergere