luni, 28 februarie 2011

Cum obtii permisul in Romania

         Nu sariti, ca nu varianta rapida si sigura v-o spun!
         Ma simt obligat sa scriu despre asta, pentru cei care vreau sa-si ia permisul si au putin timp si putina rabdare la dispozitie.
         Deci, cum se ia permisul in Romania? Greu, foarte greu! (Cei care au relatii pot iesi de pe-acum, sunt o gramada de clipuri cu drifturi pe YouTube.)
         Te inscrii la o scoala unde platesti, in functie de categorii, intre 900 si 1500 ron. Iei dosarul in care iti tineai diplomele din generala si incepi sa-l umpli cu: fisa cum ca esti sanatos (analize medicale, costa intre 30 si 100 ron, in functie de ce tensiune ai), fisa cum ca esti normal la cap (aviz psihologic, intre 70-100 ron, in functie de cate stelute verzi vezi), cazierul judiciar (daca stii ca ai facut ceva in ultima vreme mai bine nu-l ceri), copie dupa buletin si permis, daca ai deja. E bine sa mergi la psihologic prima data, ca mai trebuie un timbru de 2 lei de la Posta si te tampesti pana-l obtii. Apoi, dupa ce presupunem ca inveti legislatia (intrebarile din chestionare sunt cele mai mari aberatii posibile, nu le poti aborda nici din punct de vedere legal, nici logic, ci trebuie sa le inveti pe de rost, cu raspunsuri gresite (cei care le-au conceput cred ca nu au condus in viata lor)), incepi conducerea (neaparat casca de protectie impotriva soferilor grabiti).
          Poti merge la examen daca, de la data inregistrarii dosarului au trecut 6 saptamani pentru A si B, 9 saptamani pentru C si 12 saptamani pentru D. Pentru examen e nevoie de un alt dosar, in care bagi: taxa permis auto, (68 ron, la CEC), taxa examen auto, (5, respectiv 24 ron) la Posta, caietul cursantului (de la instructor), fisa de scolarizare cu fotografie, o cerere tip intitulata Domnule sef de serviciu (ambele de la scoala), plus cazierul din primul dosar. Cu dosarul asta stai la coada sa-ti iei un numar de ordine, apoi stai cu numarul la alta coada, ajungi in fata la ghiseu, mai iti fac o poza, iti dau o hartie cu care te prezinti intr-o alta sala, la examenul de teorie. Dai dosarul, buletinul si hartia primita in schimbul unui cod de bare pe care trebuie sa-l scanezi sub monitor. De acolo te descurci.
          In cazul in care ai luat examenul de teorie, esti programat la traseu, dupa minim 16 zile. Daca nu ai luat teoria, nu poti incerca din nou decat dupa 16 zile. Daca pici traseul, dai iar teoria, cu toata tarasenia prezentata mai sus. Deci daca iei teoria dar pici traseul, nu  mai ajungi la traseu decat peste o luna.
          Pentru C dai separat, daca iei C-ul poti da pentru E si pentru D.
          Deci dureaza minim 2 luni jumate, in cazul in care reusesti din prima. Specific: actele necesare le obtii din cele mai opuse parti ale orasului.

5 comentarii:

  1. e mult mai complicat decat am scris mai sus, nu vreau sa va descurajez. apoi, cine citea un articol de 3 pagini?

    RăspundețiȘtergere
  2. E foarte greu ca un om obisnuit sa obtina permisul, dar Bercea cel fara scoala il are...

    RăspundețiȘtergere
  3. Toate sunt atat de "normale"in Romania incat nimic nu ne mai mira.
    Dar ca sa folosim un ton sarcastic in tara noastra,cu drumurile de care scriai soferia inseamna o aventura ce presupune profesionalism,deaceea permisul il obtine cine "merita" iar ceilalti trebuie sa-nvete (sa umble la inceput).

    RăspundețiȘtergere
  4. dupa ce termini ceea ce ei numesc scoala de soferi, numai sofer nu iesi, te asigur. de aia avem pe sosele mai multi kamikaze decat la Pearl Harbour...

    RăspundețiȘtergere
  5. uite de ce eu nu m-am chinuit niciodata sa imi fac permisul in Romania. Aici inveti o zi,a doua zi te-ai dus, te-ai inscris, ai dat examen, l-au luat, ti-au facut poza, ai iesit pe strada si in 3 ore ai permisul in buzunar. Plus k nu esti cu frica in spate ca moare motorul. Conduci automata.

    RăspundețiȘtergere