joi, 8 august 2013

Soferi si soferite

            Daca tot suntem la capitolul exemple de la francezi, mai dau motive sa fiu injurat pentru ca nu vad binele din Romania, doar raul si pentru ca ii promovez pe straini si nu pe ai mei.
            In Franta si nu numai sunt foarte multe soferite de camioane mari, autobuze, autocare, trailere, etc. Fete tinere, femei, micute, firave, frumoase. Conduc TIR-uri cu gabarit depasit. Am spus unui francez asta, intreband daca exista un motiv anume pentru care femeile au tragere la volan. Mi-a spus ca e normal, soferia e o meserie curata, nu presupune efort fizic, doar atentie si responsabilitate. Barbatii sa faca muncile grele si murdare, mi-a spus.

15 comentarii:

  1. Si acum sa comparam cu Romania :

    http://www.emaramures.ro/stiri/85859/ULTIMA-ORA-ACCIDENT-Baimarean-lovit-pe-o-trecere-de-pietoni-din-zona-mallului-VIDEO-

    RăspundețiȘtergere
  2. pai si in Romania exista femei soferite de taxi, autobuze, microbuze, trenuri, avioane, troleibuze, tramvaie, sau chiar TIR profesioniste de o gramada de timp, nu vad ca ar fi asa o mare diferenta in sens de inegalitate de oportunitati pt o femeie daca ar dori sa devina sofer profesionist....desigur e mai dificil pt cineva care ar avea copii in ingrijire sa se decida sa devina sofer de TIR de curse lungi, insa asa cum exista si stewardeze, si femei piloti, tot asa si cu femeile care doresc sa conduca un TIR, eu nu vad vreo problema legata de lipsa de sanse sau de accesibilitate a femeilor in cadrul acestei profesii, si nu cred ca asta era asa de diferit nici la vremea RSR nici acuma, asa in ceea ce priveste posibilitatile de training si de angajare...ai remarcat tu vreo discriminare profesionala asa de semnificativa in Romania intre barbati si femei pe undeva ? Eu nu am remarcat asta. Desigur poate conditiile echipamentului sau de lucru din anumite joburi din Romania, inclusiv de soferi sa nu fie la fel de bune ca acelea ale omologilor lor din Franta, dar asta nu e diferit pt barbati vs femei, poate doar asa, la nivel de comoditate, sa descurajeze pe unele femei, din punctul lor personal de vedere, sa nu doreasca sa devina sofer sau pilot profesionist, dar asta tine de individ, plus ca e valabil si in Franta si in Romania

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa zicem ca ar prinde romancele curaj sa conduca. Ar avea loc de barbati? Ca doar asa se face burta, stand la volan si dormind 11 ore pe zi.

      Ștergere
  3. Doi dintre copiii vecinului meu traiesc in Franta, iar sotia unuia dintre ei e pilot de incercari la o firma de automobile franceza (am uitat care dintre ele). Si-mi povestea vecinul ca a mers cu 240 km/ora, caci conducea nora lui. :)
    Tot respectul pentru soferitele de TIR din toata lumea. Totusi, nu pot sa nu ma intreb: ce e asa deosebit in asta? Exista si femei luptatoare, exista femei care muncesc cot la cot cu barbatii (eu cuynosc o multime dintr-astea), cunosc femei care conduc mai bine ca un barbat, exista fotbaliste, luptatoare de toate felurile etc. Ce e asa deosebit in faptul ca exista frantuzoaice care conduc TIR-uri? Bunica mea dinspre tata, in timpul razboiului, cand barbatul ei era pe front, a tras, noapteas, cu pistolul dupa niste hoti care intrasera in curte, la furat. Dar e drept, bunica mea n-a condus niciodata TIR-ul. A condus doar caruta. Si nici nu era frantuzoaica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu asta am vrut sa spun, ca exista femei soferite. Asta e un subiect banal. Eu explic mentalitatea lor cu privire la munca. La fel cum am spus ca secerisul il fac sambata, sau seara, pentru ca e un lucru usor. Unul dintre motivele [pentru care au e pentru ca muncesc, zi si noapte, in ploaie si in soare, vara si iarna. Unul dintre motivele pentru care nu avem e pentru ca poporul roman a devenit un popor de lenesi, cautatori de motive sa nu munceasca. Si acum hai sa dam exemple, daca vrei, tu de oameni care muncesc si eu de oameni care nu muncesc.

      Ștergere
    2. zau, cine naiba e lenes, in afara de mine, ca uite eu m-am lasat pe tanjeala si cu blogul, am ramas in urma la lepse, de exemplu, dar chiar si in real life, sunt lenes, eu de aia am plecat din Romania ca sa fiu inconjurat de oameni si mai lenesi decat mine ca sa nu ies chiar asa de mult in evidenta, ca in Scandinavia e total OK, ba chiar social si cultural recomandabil sa fii lenes, plus un om harnic asa ca tine harnic ar fi chiar imediat suspectat ca vrei sa vii cu mentalitati straine sa corupi tineretul, ba ca nici nu ai fi sanatos la cap, sa fii asa de workaholic ca un american, de exemplu...eu sincer nu cred ca rezidentii contemporani din Romania sunt mai lenesi decat media actuala de lene pe UE, sunt chiar convins ca la acest capitol suntem chiar in pas cu parametrii ceruti in aceasta privinta, doar la alte capitole exista probabil un decalaj, asta desigur exceptand cazurile individuale, ci vazut asa mai mult ca medie....zau, pana si pensionarii din Romania nu sunt de loc lenesi,...pai nu se vaita chiar toti pe bloguri ca impanzesc RATB-ul de la prima ora ? Pana si tatal meu cred ca e cam vinovat de acest lucru de cand a iesit la pensie, mereu pleaca asa cu noaptea-n cap sa faca shopping incurcand tineretul care are treaba sa se duca la serviciu si la scoala, ca am auzit eu pe mama cum ii facea observatie despre asta

      Ștergere
  4. Eu zic că nu se face comparația la aceiași termeni. Adică pui soferițele profesioniste de la ei, cu cele amatoare de la noi.
    În România există și conducătoare auto care chiar își cunosc meseria. Cu asta se ocupă, fie că e vorba de condus tramvaie, camioane, taxiuri etc. deci e musai să se priceapă, nu?

    Eu sunt sigur că și la ei, ca și la noi, există șoferi și șoferițe amatoare care dau prin gropi, și la sens propriu.

    RăspundețiȘtergere
  5. da, am notat si eu asta..la inceput m-am mirat, dar astàzi nu mai sunt mijloacele mecanice vechi, unde chiar trebuia sà te pricepi oleacà. Azi, aproape totul e digital.

    Am notat faptul cà in tàrile unde s-a promovat respectul pentru femei, existà progres cultural, economic, social. Or avea alte probleme, cà de' nu e totul perfect, au fàcut legi, au trebuit ceva ani, cà de' nu s-au schimbat ei de azi pe màine. Dacà se respectà regula bunului simt, totul e posibil!

    RăspundețiȘtergere
  6. Avem şi noi o şoferiţă pe camion în toată ţara.

    RăspundețiȘtergere
  7. Atunci fiecare soferita de tir trebuie sa aibe un copilot; ele cu volanul si ei cu schimbat roata si curatat motorul.

    RăspundețiȘtergere
  8. eu voiam sa adaug ca eu personal nu simt nevoia sa te injur daca esti tentat sa faci comparatii intre cultura vorbitorilor de lb romana si cea sau cele ale celor francofoni, ca asa ceva mi se pare natural si cred ca e chiar ceva obligatoriu, cf wikipedia, atunci cand cineva se stramuta, si pe undeva cred ca poate voiai tu sa semnalezi ceva, numai ca in acest articol nu se intelege exact ce, ca la inceput eu am crezut ca era vorba de parametrul discriminare pe sexe in cadrul a diverse profesii, pe urma am crezut ca ai zis ca era vorba de parametrul atitudinal fata de munca, si, zau, in legatura cu acesti parametri, eu nu cred ca Romania e chiar asa de decalata, dar probabil ca exista alti parametri care pot fi identificati, in legatura cu care sa existe diferente semnificative, de ex pe unii de parametri de sanatate, se stie ca exista inca statistici de mortalitate prin cancer de col uterin inacceptabile in Romania contemporana, efectiv la fel de rau cum fusese acum 100 de ani inainte de a activa dr Aurel Babes, cel cu testul Babes-Papanicolau, datorita caruia mortalitatea feminina prin acest tip de cancer s-a redus cu pana la 90 % in tarile unde populatia a fost educata in a-l aplica in ultimii 50 de ani, si suspectez pe undeva ca e posibil ca fostul dictator avusese de gand sa il aplice asa mai fortat la vremea cu controalele ginecologice, ca nu era vorba numai de natalitate atuncea, numai ca asa ceva nu poate fi implementat cu forta, ca nu este etic, desigur, sa se faca din asa ceva o obligatie impusa de vreun partid politic, mai ales intr-o tara unde TOTUSI femeile zau au fost si sunt respectate, (chiar daca poate uneori pe baze ideologice gresite sau reductive, dar totusi...)

    insa desigur, se pot gasi si alti parametri, decat cei de sanatate, de ex putem sa revizuim diverse liste si rapoarte gasibile pe Internet si sa scriem articole despre acele rapoarte, in sens NU neaparat de copy-paste, dar de discutie critica, plus desigur este total OK a descrie si diferente mai dificil masurabile, ca de ex sa comparam un film artistic de actiune francez efectuat in 1972 sau 2011 cu un film de actiune romanesc din aceeasi ani, sau chiar o supa de peste frantuzeasca dintr-un restaurant de 3 stele francez cu o supa de peste dupa reteta romaneasca dintr-un restaurant de 3 stele romanesc, sau, desigur, la nivel mai artistic chair si cu supa de peste preparata in casa de o mama sau un tata pe care il cunoastem, sau chiar de un prieten sau o prietena, care stie sa gataesca ceva atat de complicat, (din cate am auzit....ca eu nu cred ca am mancat niciodata supa de peste, dar am avut niste prieteni care au mancat la un restaurant coreean si au facut toxiinfectie alimentara)

    RăspundețiȘtergere
  9. Sa stii ca si la noi sunt. Eu cunosc o tanti soferita de tir :) Dar, in Romania misoginismul e inca in floare si cred ca asa va fi inca multi ani de acum incolo.

    RăspundețiȘtergere
  10. N-aș spune că șoferia este o muncă ușoară, mai ales la noi în țară (pe lângă altele, sunt și șofer profesionist)! Avea dreptate Adelina, mai trebuie schimbată o roată, un furtun, ceva, la care nu se lucrează fără o anumită forță fizică! Dar sunt și la noi femei care fac munca aceasta, și ai să vezi ce mușchi au! Dar și Cotos are dreptate, la noi misoginii sunt peste tot!

    RăspundețiȘtergere