luni, 19 august 2013

Diferente de civilizatie: taxiurile

           Taxiurile din orasele Europei civilizate sunt masini noi, masini scumpe, masini curate. Soferii sunt imbracati elegant, sunt politicosi. Se circula cu geamurile inchise si cu clima la discretia clientului.
           Taxiurile din Romania sunt majoritatea Logan. Sunt murdare si miros urat. Au banchetele patate, geamurile deschise, soferii fumeaza, injura si miros urat. Vorbesc urat. Nu au rabdare. Daca le ceri ceva, in calitate de client, risti sa ti-o iei in freza.

21 de comentarii:

  1. In Bucuresti absolut toti soferii de taxi, atat barbati si femei, cu care am interactionat eu personal vreodata, atat inainte de revolutie cat si dupa, s-au comportat ff profesional, ba chiar deosebit de ocrotitor fata de mine, mi-au oferit informatii cat se poate de utile, ba chiar si suport moral, si entertainment, fara sa para ca o fac asa fara sa fie cazul, sau pt a primi un bacsis in plus. In plus, am avut cateva incidente cand masina a malfunctionat, sau s-a spart un cauciuc, ceva de genul asta, si atat soferii barbati cat si soferii femei s-au comportat prompt si fie au rezolvat problema pe loc, fie m-au ajutat sa pot ajunge la destinatia dorita fara intarziere si fara nervi, nici macar nu m-au pus sa ii ajut sa imping eu masina sau sa le tin vreun cric, sau ceva de genul asta, au avut grija sa nu-mi fie frig sau sa nu ma plictisesc sau sa nu ma simt parasit si sa ma speriu daca era iarna, noapte si bezna, si masina era in pana intr-un morman de zapada...tin asta minte precis si chiar mi-am format de-a lungul timpului o parere ff buna despre soferii de taxi ca profesuionisti tocmai datorita experientelor constant favorabile pe care le-am avut eu cu o gramada de soferi de taxi profesionisti mai intai si mai intai in Romania, apoi si din alte parti. Eu as pune chiar soferii de taxi din Bucuresti printre primele locuri intr-un top al soferilor de taxi profesionisti din diverse locuri unde am avut nevoie de taxi, si au fost destul de multe, si de variate.

    In legatura cu echipamentul, zau, daca merge, si daca am o relatie buna cu soferul, si nu ma aflu in vreun risc real de hipo- sau de hipertermie, adica daca nu ma aflu in conditii periculoase, zau, eu am mers si cu limuzine, si cu Dacii vechi de tot, cu de toate, atat cu si cat si fara aer conditiont, atat cu GPS cat si fara, atat cu scaune capitonate cu piele sau cu scaune cu vinilin, si nu am pretentii deosebite.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai stat cumva in cartiere de lux? Taximetristii bucuresteni sunt nesimtiti. 30% din curse ori au vorbit urat, ori au luat rute ocolitoare.

      Ștergere
    2. Eu am luat cel mai frecvent taxiul din sectorul 2, din mai toate partile acestui sector, si cea dinspre centru, si cea dinspre piata Obor, si de pe la stadionul National, plus am luat taxiuri si din sectoarele 1, 5, si 6,si de doar o data sau vreo 2 ori din sectorul 3, si cred ca din sectorul 4 niciodata, desi habar nu am in ce sector e Parcul Tineretului, ca l-am luat si de acolo, plus am mai luat de la aeroport de la Otopeni, toate astea atat inainte de 1989 cat si dupa, plus cred ca o data si de la Baneasa, plus si de prin Constanta si de prin Craiova, dar astea inainte de 1989, daca tin eu minte corect, ca totusi zau eu tin minte aproape toate calatoriile mele cu taxiul, ca mie mi-a placut sa maplimb in diverse mijloace de transport, dar cand eram mic aveam rau si de masina, nu numai de vapor si de avion, numai ca cu taxiul nu mi-a fost niciodata rau, si de aia si tin minte cummergeam cu taxiulcand eram mic, si am avut si experiente placute. Dar chiar si dupa ce a inceput sa nu-mi mai fie rau de masina, dupa ce am mai crescut, eu pot sa spun sincer ca din toate drumurile cu taxiul din Bucuresti, o singura data m-a dus soferul pe un drum maiocolit fara sa imi ceara permisiunea, (ca asa s-a mai intamplat de vreo 2-3 ori sa imi ceara voie sa o luam putin mai ocolit ca sa nu riscam un ambuteiaj, si eu mereu am fost de acord pt ca nu aveam de ce sa nu fiu de acord, plus dupa aia am auziit ca avusesera dreptate si ca de fapt fusese bine ca ma bazasem pe expertiza lor), insa revenind la cazul in care un sofer de taxi m-a luat de undeva din sectorul 5 si m-a dus catre sectorul 2 atunci asa mai pe ocolite, eu tin minte ca am avut un usor moment asa de dezamagire, mai ales ca nu era chiar si mai aglomerat pe unde o luase el, insa deoadata am trecut pe langa un loc, o gradina imprejmuita de un zid, care mi-a placut asa de tare, si efectiv nu stiam nici unde eram, nu mai vazusem acel loc inainte, si asa de tare mi-a placut si m-a incantat si as fi vrut sa ma plimb pe acolo, si l-am intrebat pe sofer daca stie ce este, si el nu a stiut, dar mi-araspuns asa cu oarecare parere de rau, adica se vedea ca ii parea rau ca nu stie, plus ca ii paruse rau si mai devreme ca o luase pe acolo pe unde era mai ocolit si mai aglomerat, si s-a vazut ca facuse acest lucru doar pt ca era mai incepator, si nu stia bine drumurile si locurile respective, si se vedea asa din glasul lui ca parca isi zicea, "naiba m-a pus sa o iau si pe ocolite, acum suntem si undeva unde nu stiu,si clientul ma intreaba si detalii turistice, iar eu nu stiu ce sa raspund, ca speram si eu un bacsis, si acum precs nu o sa-mi dea, zau, naiba m-a pus sa ma gandesc ca poate il luam asa la plimbare si capatam poate o suma mai mare, dar acum stam si in trafic, el s-a prins ca sunt un incepator, precis nu o sa-mi dea nici un bacsis, plus madoare si capul si mi-e foame si acum trebuie sa fac si pe ghidul fata de acest aiurit"...ma rog,nu stiu daca el chiar asa isi zicea sie insusi, e posibil sa isi fi zis cu totul alte lucruri, insa mie asa mi-a placut sa ma gandesc, deoarece eramintr-o stare de spirit asa ca magica de cand trecusem pe langa acel loc minunat despre care nu stiu ce este si nici nu as sti sa mai ajung acolo de unul singur...asa ca per total, in sfarsit amajuns unde trebuia,si i-am dat acelasi bacsis pe care i l-as fi dat si altfel, nu m-am suparat nici pe ocolire, nici pe intarziere, pur si simplu momentul initial de descumpanire chiar trecuse, si m-am bucurat chiar ca avusesem ocazia sa vad un loc frumos, asa total din intamplare, deci efectiv NU am cumsa numar acest caz printre niste cazuri de servicii necorespunzatoare.

      Ștergere
    3. Ca o paranteza, pot povesti, din alte capitole ale viitoarei carti in 7 volume intitulata Din Memoriile unui Calator cu Diverse Mijloace de Transport IIndividual si in Comun, ca, de ex in Brooklyn mi s-a intamplat de mai mult de 4 ori sa fiu dus pe ocolite, asa fara nici un motiv, in Ohio de vreo 2 ori, si in Pennsylvania o data. (Mi-e lena sa fac un top), Si nici nu le-am dat bacsis din cauza asta acelora care m-au dus pe ocolite, pt ca stiau exact ce faceau, si nu erau de loc incepatori, ba chiar cu traditie, cel putin ala din Pennsylvania si unul din Ohio cred ca fusesera soferi de taxi de tip asa de tata-n fiu, de minim 3 generatii cel din PA si 2 cel din OH. In Copenhaga mi s-a intamplat doar o data, in Norvegia de 2 ori, insa la nordici eu le dau bacsis oricum pt ca ei nu sunt obisnuiti cu asta, ei au tendinta sa iti dea tot restul asa la centima, insa eu doresc sa-i corup, de aia le dau bacsis, chiar daca ma duc pe ocolite...dar ma rog, deciziile astea sunt intre mine si soferiii de taxi, nu recomand altora sa ofere bacsis in tarile in care nu se practica asa ceva.

      Ștergere
    4. @Cuvanta: Rudolph nu recunoaste nimic. E platit de securitate! :))

      Ștergere
  2. Mai sunt si la noi taximetristi de treaba. Putini, drept, dar sunt :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Sunt convins ca Mittal, Rockfeller, Bill Gates, Obama, etc. nu folosesc taxiurile, motivand ca-s jegoase, chiar daca sunt taxiuri din lumea civilizata.
    Crede-ma, nici eu nu folosesc taxi-urile, prefer sa merg cu masinuta mea, chiar daca nu mai arata ca noua. Asa vrea muschiul meu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In lumea civilizata se folosesc taxiurile. Tocmai pentru ca esti civilizat si ai bunul simt sa nu blochezi un loc de parcare cateva zile cand zbori din oras.

      Ștergere
    2. Se pare ca eu nu fac parte din lumea civilizata.
      Nu ma deranjeaza.

      Ștergere
    3. Ai inteles asta pentru ca... asa vrea muschiul tau? :))

      Ștergere
    4. Nu, ci pentru ca intotdeauna francezii se vor considera ca apartinand unei civilizati superioare. Orice ar face ei, bun sau rau, va fi considerat de catre ei insisi ca fiind o dovada a superioritatii civilizatiei lor.
      Si se pare ca au, in plus fata de credinta asta, si o mare putere de convingere.
      De ce sa-i contrazic? intotdeauna eu voi fi, pentru ei, doar un roman necivilizat, ce nu se poate compara cu ei. Din partea mea, cei care se considera civilizati, n-au decat sa mearga cu taxiul pana-si cheltuie toti banii. Sa fie fericiti!

      Ștergere
    5. Ce am scris eu n-are nici o legatura cu francezii. Vorbesc de toate orasele Europei, cele in care am fost. Peste tot in afara de Romania exista pretentii. Respect fata de sine. In Romania nu. Pentru ca in Romania merge si asa. Ei bine, nu ma dau nici francez, nici neam, nici englez. Sunt un roman care nu accepta ca merge si asa, care are pretentii, pentru ca stiu ca se poate si mai bine. E un serviciu pe care-l platesc din banii mei, munciti de mine, deci am pretentii. Si da, multi romani sunt murdari, inculti, violenti, lenesi. De ce? Pentru ca sunt! Exista! Pana si tu, care negi acest fapt, te lovesti mereu de ei.

      Ceea ce ai scris in primul comentariu n-are nici o legatura cu articolul. Tu vorbesti de un moft, eu vorbesc de un serviciu pe care il platesti, deci trebuie sa ai pretentii.

      Ștergere
    6. Scuze, eu am crezut ca faci comparatii, ca de obicei, intre romani si altii.

      Ștergere
    7. Eu am beneficiat de serviciile de taximetrie din Franta.Nu sunt comparabile cu ceea ce ti se ofera aici dar asa cum am mai spus nici noi nu ne prea uitam pe ce dam banii si nu prea suntem pretentiosi. Nu au nicio legatura serviciile de taximetrie dinFranta sau din Marea Britanie cu ce se gaseste pe piata de la noi si nu cred ca am fost eu norocoasa sa dau mereu numai peste taximetristi amabili , bine imbracati si curati, masini curate si tot confortul in cele doua tari.

      Ștergere
    8. @Ana-Maria S: cand n-are rost, n-are rost. E ca si cum vezi luna de pe geam si nu gasesti nimic interesant pe ea. Nu vezi ca n-avem dreptate cand comparam Romania? De parca Romania ar avea alt calendar, am fi prin 1300.

      Ștergere
  4. In presa de lb daneza de astazi (plus cea BBC acum o saptamana) se raporteaza ca, aflat in plina fervoare electorala, primul ministru al Norvegiei a functionat ca sofer de taxi pt o zi in iunie, incercand in acelasi timp, deghizat cu ajutorul unor ochelari de soare de culoare inchisa, sa efectueze un sondaj personal in legatura cu diversele pareri si ofuri ale posibililor contribuabili electori, si apoi a distribuit si pe pagina lui de Facebook un videoclip cu secvente din ziua lui de lucru, iar cei care au fost de acord sa isi lase imaginea folosita pt a fi prezenti in acest videoclip au primit bani cat ar fi costat calatoria lor de taxi respectiva. Dansul a zis ca e pt primaoara cand a mai reusit sa conduca el personal o masina in ultimii 8 ani de cand tot e prim ministru. Dupa ce a vizionat videoclipul in mass media, ministrul muncii a criticat cateva greseli de conducere ale d-lui Stoltenberg, deoarece acesta a smucit masina cu pasageri cu tot de cateva ori, apasand din greseala pe frana crezand ca apasa pe schimbatorul de viteze, pe cand masina avea transmisie automata. Intrebat daca ar fi pregatit sa se faca sofer de taxi in caz ca va pierde alegerile, (deoarece e cam in urma asa in sondaje), dl prim ministru a zis ca dupa parerea lui poporul norvegian ar beneficia mai mult daca dansul ar lucra in continuare ca prim ministru mai degraba decat ca sofer de taxi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Perfect adevarat. Acum vreo cateva zile am avut o usoara disputa cu un taximetrist care nu folosea climatizarea si avea geamurile din spate blocate si alerga ca apucatul in asa fel incat ma simteam ca un dovleac ce se tot rostogoleste dintr=o parte in alta. Dar s-a conformat pana la urma cand i-am spus sa opreasca masina ca eu cobor . Cred ca si noi avem datoria de a-i pune la punct, de a cere produse /servicii de calitate pentru ceea ce platim.Ne-am invatat insa sa-i suportam pe toti si asta , iata se rasfrange asupra noastra in mod evident .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt grosolani. Multi dintre ei mananca seminte pe geam, arunca tigarile, dozele, etc.

      Ștergere
    2. Esti doar dragut cand le atribui epitetul grosolani dar nu esti de parere ca si noi ar trebui sa fim ceva mai pretentiosi cand platim serivicii?Crezi ca daca societatea , de oriunde, daca ar fi acceptat sa plateasca pentru orice mizerie sau nimic, nu s-ar fi ales tot cu astfel de magarii? Sunt oameni pentru care respectul de sine e atat de important incat nu au nevoie de reguli si de coercitie ca sa se comporte civilizat si altii pe care numai prin pedepse ii poti determina sa fie cat de cat intr-o linie de bun simt.

      Ștergere