miercuri, 11 martie 2015

De ce noi?

            De ce filmele romanesti nu pot trece de anumite clisee proaste? De ce sunt facute pe jumatate?
            "De ce eu" e un film bun, cu efect, cu un subiect dureros. Tudor Giurgiu e curajos si are simtul realitatii. Ideea filmului ne priveste pe toti si in sfarsit cinematografia romaneasca a trecut peste momentul '89. Si totusi, replicile sunt aceleasi: seci si proaste. Momentele inutile nu lipsesc, pentru a umple cele 125 de minute. Neaparat o perdea filmata 30 de secunde, o umbra filmata un minut, tipice imagini lungi si inutile. Sunet prost. Umbre insistente. Iar obscenitatea, parca-i un blestem. Nu lipseste. E laitmotiv. Prost prezentata, prost facuta.
            Nu vreau neaparat sa critic filmul. Vreau doar sa-mi exprim dorinta de a vedea un film romanesc diferit. Altfel.

13 comentarii:

  1. Nu inteleg de ce exista o asemenea nepotrivire intre ipinia ta despre cinematografia romaneasca si expertii cinematografici autorizati care par in al 9lea cer de cate ori apare un nou film romanesc in raza lor de actiune. E posibil totusi ca sa nu aibe nici o parte dreptate numai ca eu ca potential consumator nu pot sa-mi dau seama cine are dreptate si in legatura cu ce asa ca raman in ceata. Tot ce-mi doresc e sa va puneti de acord unii cu altii si sa-mi spuneti despre ce e vorba in filmul respectiv recenzat asa in mare sau macar daca e comedie sau tragedie si mai ales daca are Happy ending sau nu, ca sa vad daca ma intereseaza sa-l vad si eu sau nu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ah, acum ca am dat click sa vad care e filmul in cauza, m-am lamurit. Este un film despre coruptia din sistemul de justitie. Istoria cinematografiei ne arata destul de clar ca in legatura cu filmele pe acest subiect, (nu numai romanesti, ci si de alte natii), exista cel mai frecvent opinii critice
      opuse, mai ales, nu stiu de ce, in filmele in care apare dl Al Pacino. Zau, mie imi plac toate filmele in care apare dl Al Pacino si putin imi pasa daca exista opinii critice contradictorii despre filmele care adreseaza coruptia in justitie in care a aparut dansul, o fi vina cuiva, dar nu-mi pasa a cui e vina, nu-mi pasa nici din ce tara este, daca e cu dl Al Pacino eu personal stiu ca o sa ma distrez indiferent de scenografie, scenariu, costume, sau chiar indiferent daca dl Al Pacino e in rol pozitiv sau negativ. Habar nu am cine e Tudor Giurgiu si daca apare el in rol principal, (in plus de regizor, producator, scenarist sau ce o fi), dar daca macar
      seamana un pic asa la stil cu dl Al Pacino si
      daca pare sincer constiincios si sarguincios in rol eu personal tind sa zic ca filmul de mai sus e un film probabil distractiv.

      Ștergere
    2. Cat despre obscenitate...zau, ce fel de obscenitate ? Din aia comuna sau e cu BDSM sau chestii mai riscante ? E cu gay ? Zau, zi despre ce obscenitate e vorba ca sa vad daca trebuie neaparat sa vad si eu filmul. Tot ce pot sa zic ca din recenzia ta reise ca ar fi un film potential chiar interesant...cand ai zis asa si de perdele si cadre silentioase in care nu se intampla mare lucru am avut asa o speranta ca poate o fi ceva asa gen RearWindow de dl A Hitchcock...zau, cine este acest Tudor Giurgiu si aduce oare asa mai mult cu dl Jimmy Stewart, (un alt precursor important pt contributii inestimabile in cadrul istoriei filmelor
      care adreseaza coruptia in justitie), sau
      cu dl Al Pacino ? E si cu drogati ? Sau
      apare si o femeie ? Zau, am citit recenzia ta de DOUA ori si am inceput sa devin din ce in ce mai curios.

      Ștergere
    3. Plus am inceput sa devin curios de unde pana unde stii tu care e obscenitatea aia bine realizata si aialalta mai putin bine realizata...ai asa de multa experienta in
      obscenitatea cinematografica ? De cand ma rog eu pe toate blogurile sa imi povesteasca si mie cineva pe intelesul meu despre ce e vorba in Nimfomaniac si daca e ok de vazut si de persoane mai sensibile asa ca mine, cu teama si prudenta fata de BDSM, (eu de ex refuz 2 catuse, nu pot decat cu una plus cu cheia atarnata de gatul meu personal, plus daca e vorba de mascati, nu vreau sa vad asa cagule prea stranse nici
      macar in filme daramite langa mine
      personal)...si mie mi-e frica sa ma uit eu
      personal la un film de dl von Trier asa pe nepregatite de cand am vazut o data fara sa fiu pregatit un fragment din Anticristul, insa nu doresc sa fiu exagerat de nevricos, adica asa daca ma pregateste cineva, preferabil un expert, (si ma gandesc ca or fi totusi mai multi experti in nimfomanie decat in anticristi, mai ales de cand lumea e asa din ce in ce mai atee sau nu participa sarguincios la ore de religie la scoala), si daca imi explica pe indelete, indraznesc si eu sa ma uit.

      Ștergere
    4. Raul nu poate avea o opinie pozitiva despre ceva romanesc. :)
      Raspunsul meu e pentru primul tau comentariu.

      Ștergere
    5. Deceneu, filmul e bun. Chiar bun. Doar ca e prost facut.

      Ștergere
  2. Eu n-am vazut nici un film in care sa nu existe clisee proaste. Probabil ca la acest film ti se pare ca cliseele sunt proaste pentru ca e un film romanesc si cunosti replici de acest gen din viata reala. Trebuie sa spun ca n-am vazut filmul si nici n-am sa-l vad. Filmele din ziua de azi sunt doar o insumare de clisee, cel putin pentru mine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil nu ai vazut Genunchiul lui Claire. Mie ala nu mi s-a parut ca ar contine vreun cliseu...desi acum ca ma gandesc mai bine cred ca e posibil sa fi furat cateva clisee din istoria artei...ca de ex genunchiul lui Saul de Caravaggio plus putin si din incheieturile dnei de Chauchat, (personaj din romanul Muntele Vrajit de dl Thomas Mann)...ca zau daca eu ma mai uit la vreun genunchi vreodata fara sa-l compar chiar fara sa vreau cu cliseele din aceste diverse genuri de opere de arta...insa ce-i drept dl Eric Rohmer (regizorul Genunchiului lui Clara) este si regizorul meu preferat din toate timpurile pt filmele de gen critica de arta...nu ma pot abtine sa nu fiu incantat de toate cliseele pe care ni le-a prezentat el, plus asa parca a facut expres sa aleaga numai clisee plus sa ni le prezinte unul dupa altul, ca sa nu uitam cate clisee sunt pe lume si ce importanta au plus ca pot fi si aranjate asa estetic ca intr-un muzeu cu instalatii cu imagini miscatoare.

      Ștergere
    2. Adica totusi ce zici tu despre cliseele din filme a fost influentat in literatura de dadaism (curent artistic modern initiat de persoane originare din Romania) si
      ulterior in arte plastice de dl Warhol si
      apoi si in filme de dl Rohmer. Insa desigur ca nu toate cliseele sunt aranjate in filme asa de atent si de estetic placut. Insa de fapt, daca ne gandim asa istoric, leaderii de cliseele din arta universala
      sunt romanii ! Ca nu s-au priceput chiar toti (inclusiv si unii romani dar si de alte nationalitati)dupa aia sa le prezinte asa
      de maiestrit, desigur, e normal, ca nu pot fi toti de nivel super de geniu...insa cliseele din filme de care te vaiti tu au fost in esenta introduse de o idee creativ artistica romaneasca !

      Ștergere
  3. Revin ca sa zic ca a zis si Krossfire ca filmul asta despre care zici mai sus (plus despre care mi-am facut atatea fantezii pt ca nu ai explicat clar despre ce era vorba decat ca e obscen si are o perdea fluturand) a fost un film slab. Numai ca exista alt
    film care e mai bun (Aferim !) si i-a placut mult mai
    mult si o sa ne zica in curand despre el. (Desi despre asta nu stiu cat de obscen este, insa poate te uiti tu la el si ne zici daca e optim licentios.)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ca ma iau eu dupa Krossfire in mod preferential sau ca nu mi-ar place sa citesc critici de filme de opinii contradictorii, numai ca am mentionat pe Krossfire ca el cand prezinta filme ia asa o lista de vreo 6 filme de diverse nationalitati, grupate mai curand pe teme, de ex SF sau horror, si pe urma zice asa despre fiecare un pic despre ce e vorba si pe urma zice daca i s-a parut bun sau mai putin bun si iese asa amestecat si lumea poate sa ramana linistita. Dar exista si festivaluri care dau premii pt cele mai proaste filme, de ex Zmeura de aur (Razzies), adica e ok sa fie si filme romanesti nominalizate nu numai din alte tari. Sau, hai, ca sa fii si tu multumit, ca tu esti mai patriot, mi-a venit ideea de o
      leapsa Care a fost cel mai prost film romanesc, ca sa vedem daca asta de mai sus intra si el in top 3.

      Ștergere
    2. Ha ! Ha ! Stiti care a fost primul film care a primit Zmeura de Aur pt cel mai prost film strain in 2002 ? Pinocchio, regizat de Roberto Begnini...insa in versiune dublata in lb engleza ! (Ca versiunea originala a fost mult mai bine receptionata primind chiar premiul David di Donatello). Ha ! Ha ! Daca Pinocchio a reusit sa ia Zmeura de Aur...ma gandesc acum la diverse posibilitati...de ex cum ar fi ca filmul de mai sus sa fie dublat in franceza sau Aferim ! in engleza, poate chiar si Mihai Viteazul dublat in coreeana...si care din versiuni ar avea o
      sansa mai buna sa castige Zmeura de
      Aur !

      Ștergere