luni, 27 mai 2013

Marea diferenta sau locul in care banii nu se fura

             Noi avem depozitul la cateva sute de metri de casa, langa un alt drum decat cel care duce la casa. Acolo e frigiderul, toata marfa, toate utilajele, scule, motorina, etc. Nu exista gard, poarta sau camere de supraveghere, iar depozitul nu-l inchidem niciodata. Nu numai. Acolo lasam tone de marfa. Nu numai. Unii clienti vin seara tarziu sa ridice marfa si nu e nimeni acolo. Le lasam bonul, ei isi iau marfa, lasa banii si pleaca. Sunt clienti pe care nu i-am vazut niciodata. Toti platesc, nu ia nimeni nimic in plus, uneori se aduna bani de la mai multi clienti, nu-i ia nimeni.
            Mi se pare extraordinar asta, nu pentru ca nu e normal, ci pentru ca, la fel cum ei nu concep ca cineva sa fure, asa nu concepem noi ca cineva sa fie corect. Asta-i marea diferenta.
           
            Later edit:  sunt mandru ca sunt roman, sunt mandru de voi, nu a intrebat nimeni unde avem depozitul!

23 de comentarii:

  1. Intr-adevar e mare lucru!
    Oameni cu respect de sine in primul rand!
    O zi frumoasa Raul!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ai dreptate.Dar și la noi au fost vremuri din astea. Când eram copil, ușa casei nu stătea încuiată. O vecină, care vindea borș, lăsa sticlele afară, te duceai, luai sticla, lăsai banii. Nu am auzit ca vreodată să nu fi găsit banii corect! Și pe la țară, până acum vreo 20 de ani, ușile nu se încuiau! Deci vremurile au schimbat oamenii!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, stiu, asa era. Se punea o matura in usa eventual.
      Aici nimeni nu inchide nimic, nici case, nici masini, nici geamuri.

      Ștergere
  3. Eu concep ca persoanele pot fi si corecte, am avut si am asemenea exemple in familie. Dar asemenea oameni sunt extrem de putini in societatea noastra.
    Situatia prezentata de tine este pur si simplu incredibila pentru Romania de azi.

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, asta e diferenta intre noi si ei. De aia suntem noi unde suntem, iar ei acolo unde sunt. Si distanta e de nerecuperat :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Raul, cred si eu ca romanul s-a schimbat. Daca esti corect, daca nu minti, daca aci lucrururile la timp si te tii de cuvant, esti lut de fraier, ori ai ceva defect. Si mai avem o chestie, ne place sa amanam. Pe mine ma scoate din minti sa vad ca trebuie facut ceva si incep amanarile, desi lucrul acela se putea face imediat. Cat despre corectitudine, poate ca acolo al tine, e un obicei al locului. E excelent. Eu am lucrat o vreme intr-o cafenea turceasca. Romanca si femeie, intre turci. Cand am ajuns, nu cunosteam limba germana. Lucram cu multi bani, dar nu am avut vreodata discutii, legate de bani. Nu mi-a trebuit un cent, nemuncit si el a fost corect. Am plecat din cafenea, pentru ca proprietarul nu-si mai permitea angajati, si cand a fost plecat in Turcia pentru 10 zile, m-a rugat sa vin sa il inlocuiesc, dupa ce ies de la noul meu job, aflat intr-o alta localitate, la o ora distanta cu trenul. M-am dus. Pentru mine, respectul fata de om inseamna mult. Patronul are in orasul acela frati si prieteni dar totusi, pe mine m-a chemat sa ii tin locul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cunosc despre ce spui, stiu sentimentul, patronul meu are copii dar totusi le lasa toate pe mana mea, bani multi, muncitori, nu-mi cere niciodata socoteala, am scris despre cat de rusine i-a fost sa ma intrebe unde-s banii cand nu i-a gasit.

      Ștergere
  6. Si mie mi se pare un lucru extraordinar.
    E o chestie care influenteaza acest lucru: la ei esti recompensat cu respect, daca esti corect, iar la noi esti recompensat cu dispret, daca nu furi, pentru ca esti un fraier. E vorba despre sistemul de valori al societatii.

    RăspundețiȘtergere
  7. Aici m-ai lovit! N-am cum te contrazice. Asa e cum spui tu, in Romania e de considerat aberant/uimitor/anormal sa fii corect. Te-as fi contrazis inainte sa organizeze nevasta-mea un concurs in blogosfera romaneasca. Acum, dupa circul ce-a iesit si reactiile inselatilor.... sunt nevoit sa ma inclin. Ai dreptate..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ai ochii deschisi, poate ii explici si lui Rudolph, ca pentru el Romania e tare roz...

      Ștergere
    2. Pai si pentru mine era roz... pana mi-am luat-o de curand. :D

      Ștergere
  8. Later comment la Later edit: In Franta e depozitul, logic. :))

    RăspundețiȘtergere
  9. Ciudat loc..parcà ar fi din povesti...probabil e intr-un sat unde se cunosc toti... poate cà lumea de acolo e multumità cu ce are si nu existà denivelàri sociale...
    Bunicà-mea nu incuia cànd pleca de-acasà...dar asta a fost odatà!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am spus ca sunt clienti pe care nu i-am vazut niciodata, doar i-am auzit la telefon.

      Ștergere
  10. banui ca sunt camere de supraveghiere, ca politia patruleaza, imbracata in uniforma sau in civil, ca un hot prins primeste amenda si inchisoare si munca in folosul comunitatii.

    Omul invata sa nu mai fure nu din constiinta, ci din frica.

    P.S. Si sunt f.multi romani corecti. Cred ca 1-5% maxim sunt 'cu ideea de furat in cap', suficient sa ne faca de rusine ( pana la urma, Romania e o tara mare, cu populatie numeroasa, 5% din 20 milioane imprastiati peste tot in lumea .... )

    RăspundețiȘtergere