joi, 17 mai 2012

Problemele educatiei

            Dupa cum am mai zis in repetate randuri, unul dintre fronturile pe care trebuie sa tragem tare e cel al educatiei. E simplu si logic. Ca o meserie. La fel cum vrei sa construiesti o casa buna. E necesar sa te pricepi sau daca nu, sa aduci pe cineva care se pricepe.
            Educatia incepe din pruncie. Exista deja doua probleme. Invatamantul e varza, legea permisiva, examenele prea ieftine. Daca e sa credem in proverbe, pestele de la cap se-mpute. Totul pleaca de la ministere si ministri. Pana acum i-am avut, acum nu-i mai avem. (Problema asta cu lipsa unui ministru competent mi se pare constructiva, la urma urmei.) A doua problema tot de sus pleaca. Majoritatea parintilor sunt epuizati de lupta pentru o paine sau un caiet si nu mai au energie sa-si educe copiii. E si o razbunare la nivel de subconstient: daca tot trag ca boul sa-mi tin copilul la scoala, atunci sa-l invete cei pe care-i platesc.

12 comentarii:

  1. nici nu mai am putere sa ma vorbesc despre subiectul asta ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. tu chiar l-ai dezbatut. mai ceva ca prim-ministrul.

      Ștergere
  2. Si salariile profesorilor trebuie sa fie decente, nu se poate altfel.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pe buna dreptate. totusi nu vreau sa cred ca tinerii needucati sunt consecinta a razbunarii profesorilor.

      Ștergere
  3. Dupa parerea mea, orice Ministru de Educatie din orice timpuri sau regimuri sau locuri este, prin definitie, si chiar si ca job description, un incompetent. Cel mai abil om atat ca leader cat si ca pedagog cat si ca administrator de pedagogi trebuie sa-si asume conditia de a deveni automat un idiot si un incompetent in clipa cand se aseaza in acel scaun, (daca mai doreste sa-l ocupe si nu renunta, cum ar fi si recomandabil in majoritatea cazurilor...de aia si scriu, ca un fel de Aviz Amatorilor ! desi asta inseamna si releveaza si ca tocmai aia mai incapatanat ambitiosii care vor sa isi demonstreze chiar lor insisi, nu numai altora, ca "ce daca altii nu au reusit, eu o sa ma descurc mai bine" o sa ajunga sa fie ministri de Educatie, adica exact cine nu trebuie...e intr-adevar un cerc vicios !)

    (va urma)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. (urmare)

      Re profesori, s-a efectuat un studiu serios in Norvegia, cu ocazia punerii anuale a cenusii in cap cand se dau rezultatele de la testul PISA, si se remarca ca IAR au iesit finlandezii, (tocmai aia care sunt Gaga din punct de vedere scandinav) pe locul 2 dupa imbatabilii sud coreeni, in timp ce norvegienii se apropie din ce in ce mai mult, la nivel cu adevarat ingrijorator, de americani ! Studiul a relevat ca IQ-ul celor care se pregatesc sa devina profesori in generatia asta este semnificativ mai mic decat al celor care se pregateau s adevina profesori acum 30 de ani ! (in Scandinavia existand niste baze de date serioase cu adevarat extraordinare pt efectuat studii pe statistici pe termen lung re diversi oameni cu diverse interese si abilitati)

      Ștergere
    2. Asta intr-adevar poate arata ca activitatea de a educa alti oameni in zilele noastre, chiar si intr-o tara care are totusi ceva expertiza si interes pe educatie publica pe termen destul de lung, ESTE considerata o activitate cu adevarat ff stressanta si din ce in ce mai indezirabila pt cei care ar putea sa fie atrasi de ea, si ramane pe mana unora efectiv care se nimeresc, asa in lipsa altora mai buni. Desigur ca s-a relevat si faptul ca si standardele si baremurile pt a fi primit ca student la o scoala care formeaza profesori s-au redus din ce in ce mai mult...efectiv pt ca NIMENI nu mai dorea sa devina profesor. Si aici nu e vorba de salariu pt ca aici toata lumea are cam acelasi salariu, desi chiar se spunea ca cu o generatie in urma, tocmai pt stimulare de profesori, plus cu ocazia descoperirii petrolului, s-au oferit niste salarii mai mari decat media pe atunci, dar acest lucru nu e valabil si acuma.

      Ștergere
    3. Eu personal nu inteleg ceva, valabil atat pt Romania cat si pt Norvegia, (poate chiar si SUA educatiei publice): in ciuda cunoastintelor actuale destul de precise despre dezvoltarea creierului uman si cum poate fi el abordat pt diverse activitati educative, si in ciuda cunostintelor de management din sectorul economic general, cand vine vorba de Educatie de copii si tineri in formare, atat pe site-urile respective ale ministerelor respective de Educatie, cat si mai mult ca sigur in facultatile specifice de format profesori, pur si simplu NU REIESE ca ar sti nimeni nimic posibil util, si exista numai chestii ff abstracte legate de diverse filozofii, de parca ar fi ceva deosebit de misterios si de complicat, ba chiar poate asa obscur-sacru, (pertinent mai mult la Norvegia, ca zau cred ca i-a afectat la creier istoria Reformatiei pe aici...a ajuns sa-mi fie mai mila de norvegieni decat de romani la faza asta !). Zau ca asa ceva poate zapaci pe toata lumea, dupa parerea mea. Plus ca scade si increderea tuturor in continuare, la niveluri pesimiste, care nu sunt bune nici pt economia globala, cf mai toata lumea. Ce ar strica sa fie acolo niste poze cu niste cuburi si niste betisoare colorate, si eventual niste butoane de apasat, ca sa intelega toata lumea, atat parintii cat si profesorii, ce se stie, si cum se poate aplica asta in mod practic la nivel de zi cu zi ?

      Ștergere
    4. Adica STIU ca NU e chiar asa de usor, 1, 2, 3, 4...pt ca la urma urmei trebuie sa standardizezi curricule si metodologie pt oameni care chiar au abilitati si interese diferite, si sa ii mai satisfaci si pe educatorii de tip academic intelectual, carora si asa li se cere sa se sacrifice luptandu-se efectiv mano a mano cu copii si tineri cu diverse probleme proveniti din medii diverse cu diverse probleme, fara mare suport direct concret posibil util acolo, in teren, nici de la sectorul Economic, nici de la cel Cultural-Spiritual, nici de la Politic, nici de la Sanatate. Eu personal, desi sunt impotriva dictaturilor militare la nivel politic, cand e vorba de educatie publica am impresia ca as tinde sa militarizez acele ministere cu metodele lor cu tot ! Uniforme la toti, si mars fortat in teren accidentat, si cu cantat cantece patriotic-ostasesti sustinatoare de moral, in diverse limbi si pertinente diverselor culturi !

      Ștergere
    5. P.S. Nu mai vorbesc ce poze de role-model-uri as pune eu pe prima pagina a diverselor manuale scolare ! Lady Gaga la istorie universala cls a X-a, Magellan tinandu-se de mana cu Nansen la geografia cls a V-a, etc ! Chiar ca mi-ar place sa caut si sa gasesc diverse role-model-uri pt diverse manuale la diverse clase ! Zau daca nu as face asta chiar si cultural potrivit si pt Romania, ca de ex ar fi poate preferabil Isaac Newton si chiar Pascal decat Sigmund Freud, (ca se stie ca lumea in Romania e inca suspicioasa fata de diverse posibile cabale, chiar daca nu o recunoaste, plus exista destule mituri sau neintelegeri de nivel total ridicol re importanta teoriei psihanalitice in ceea ce priveste dezvoltarea creierului de copil, dar nu e vina romanilor pt asta, mai mult a mass-mediei copy paste dupa niste chestii expirate sau devenite gratis intre timp).

      Ștergere
    6. e clar ca materialele sunt putin invechite, chiar daca le-au schimbat si le-au colorat. copiii trebuie stimulati.
      o sa revin aici mai tarziu, trebuie sa fug acum.

      Ștergere
    7. am revenit, cum am zis.
      eu ma gandesc ca poate nu se urmareste chiar atat de mult dezvoltarea creierului uman spre concret si claritate, cat insuflarea unor filozofii abstracte, asa cum zici. de exemplu, eu as fi preferat sa invatam mai putine poezii de Eminescu, dar mai multa practica in ceva anume, sau o limba straina in plus. nu cred ca suntem in pozitia in care analiza extrem de profunda a literaturii sa tina de foame. da, e necesar, dar cu o limita.

      Ștergere